Spółka Koleje Mazowieckie w połowie marca podpisała umowę na zakup sześciu nowoczesnych szynobusów spalinowych od firmy PESA Bydgoszcz. Ich włączenie do ruchu planowane jest jednak dopiero w 2028 roku.
Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych w Polsce przewoźników regionalnych. W 2024 r. z usług KM skorzystało blisko 65 milionów osób. Dla bezpieczeństwa i komfortu pasażerów spółka stale unowocześnia i wymienia swój tabor, korzystając z finansowego wsparcia samorządu województwa. Najnowsza inwestycja to sześć nowych dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Na ich zakup samorząd Mazowsza przeznaczył ponad 233 mln zł. Koszt jednego pojazdu to 33,6 mln zł. – Umowa z PESĄ wzbogaci Koleje Mazowieckie o sześć nowoczesnych pojazdów do obsługi niezelektryfikowanych linii – mówi Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.
Koleje Mazowieckie obsługują przy pomocy spalinowych szynobusów ponad 630 km tras na Mazowszu i w sąsiednich regionach. Połowa z tych tras jest niezelektryfikowana. Nowe pociągi wyjadą między innymi na trasę łączącą Kutno z Sierpcem, która przebiega przez Gostynin. – Pojazdy PESA 231Ma to nowoczesne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy doskonale wpisujące się w strategię rozwoju Mazowsza i ekologiczne cele władz regionu. Pojazdy te potwierdziły swoją jakość i niezawodność podczas eksploatacji przez koleje czeskie. Jestem przekonany, że zapewnią wysoki standard podróżowania pasażerom z województwa mazowieckiego – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.
Warto podkreślić, że od wielu miesięcy osoby podróżujące pociągiem z Gostynina do Sierpca muszą w Płocku przesiadać się z zestawu elektrycznego na szynobus. – Podział relacji pociągów na odcinkach Kutno – Płock – Sierpc wynika z konieczności skierowania dostępnych pojazdów trakcji spalinowej do obsługi wszystkich połączeń na liniach niezelektryfikowanych. Obecnie liczba sprawnych pojazdów nie umożliwia realizacji połączeń w całej relacji bez konieczności przesiadki – powiedziała nam Paulina Gruczek z Biura Rzecznika Prasowego Koleji Mazowieckich. – Deficyt spalinowych autobusów szynowych spowodowany jest wyłączeniem ich z ruchu m. in. z powodu uszkodzeń pojazdów w wyniku wydarzeń kolejowych,skierowania ich na naprawy bieżące oraz naprawy.

Fot. Przedstawiciele władz Mazowsza i spółki PESA po podpisaniu umowy na dostawę szynobusów dla Kolei Mazowieckich, UMWM
Dobra wiadomość, szkoda, że aż tak długo będziemy czekać.
Trochę długo az się zrealizuje ten plan
👍
Żeby do tego czasu pieniądze z KPO z EU było bo to z tych pożyczek mają być zakupione te szynobusy